Kwaliteit
Kwaliteit
De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vind je meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het school- en/of jaarplan. Deze vind je op de pagina onze school.
Cliëntervaringsonderzoek (CEO)
Om de tevredenheid van ouders, leerlingen, medewerkers (bv. leraren, onderwijsassistenten) en onze specialisten (bv. logopedisten, orthopedagogen) in kaart te brengen, wordt elke twee jaar het cliëntervaringsonderzoek (CEO) afgenomen. Alle medewerkers, specialisten, ouders en leerlingen ontvangen een digitale vragenlijst met vragen. De vragen gaan onder andere over: onderwijs, begeleiding, ontwikkelingsperspectief, communicatie, ouderbetrokkenheid en procedures. De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). Hieronder zijn de resultaten van het CEO van 2023 te zien. De resultaten op het gebied van (sociale) veiligheid worden apart weergegeven onder ‘Veiligheid’.
Na afloop van het onderzoek organiseren wij een stakeholderreview. Dit is een gesprek waarbij de teamleider, medewerkers, specialisten en ouders de resultaten bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald waar de school staat, waar we willen staan en hoe we daar komen.
De school is trots op de hoge scores voor onderwijs met specifiek de scores voor de goede uitleg van de leerkrachten en de duidelijkheid van de afspraken en doelen. Daarnaast is de school trots op de communicatie. Ouders zijn hier positief over, maar ook door de medewerkers en specialisten wordt dit erg goed beoordeeld. Tot slot zijn we trots op de actieve houding van de leerlingen tijdens onze lessen.
De school heeft de volgende actiepunten geformuleerd:
- Meer uitleg over het gebruik van sociale media
- School en ouders formuleren samen doelen voor de ontwikkeling van het kind
- Nog meer aandacht om leerlingen goed om te leren gaan met eigen SH/D, acceptatie hiervan en identiteit
Veiligheid
Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen.
Om rekening te houden met de mogelijkheden van al onze leerlingen zijn vier versies van de vragenlijst voor leerlingen beschikbaar:
- een versie met de vragen en tekst;
- een voorgelezen versie met tekst;
- een versie met op elke pagina één vraag ondersteund door NmG;
- een versie met op elke pagina één vraag met NGT.
De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). De stellingen in de rubriek Sociale veiligheid 2 zijn negatief geformuleerd en hebben een omgekeerde antwoordschaal: nooit (1), soms (2), vaak (3) en altijd (4). Een lagere score op deze schaal geeft dus aan dat de leerlingen een hogere sociale veiligheid ervaren. Hieronder zijn de resultaten weergegeven voor de leerlingen, aangezien zij ieder jaar bevraagd worden.
De resultaten van de veiligheidsmonitor werden besproken binnen het team. Hieruit kwamen de volgende actiepunten naar voren:
- De werkgroep pedagogisch klimaat gaat kijken naar hoe de veiligheid op het schoolplein vergroot kan worden.
- Collega’s merken dat leerlingen niet goed het verschil weten tussen plagen en pesten. Hier zal in de klassen meer aandacht aan worden besteed tijdens de SEV lessen.
Sinds 2020 wordt de sociale veiligheid ook gemeten bij jonge leerlingen (groep 1 tot en met 4). Bij deze groep leerlingen gaat een onderwijsassistent individueel in gesprek met de leerlingen om zo samen een aangepaste versie van de vragenlijst in te vullen. Bij alle stellingen is gebruik gemaakt van een tweepuntsantwoordschaal, met een minimale score van 1 en een maximale score van 2. Een hoge waardering op de stellingen betekent een hoge mate van sociale veiligheid en welbevinden onder de leerlingen.
De resultaten laten zien dat de jonge leerlingen zich in hoge mate veilig voelen op school.
Uitstroom en bestendiging
Wij houden bij naar welk niveau onze leerlingen uitstromen. Ook houden we bij of leerlingen uitstromen volgens de verwachte uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectief. Twee jaar na het uitstromen kijken we of de leerlingen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (=bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.
Jaarlijks stromen leerlingen van onze school uit naar het regulier basisonderwijs, een andere basisschool binnen het speciaal onderwijs of het (speciaal) voortgezet onderwijs. Wanneer een leerling vóór het einde van groep 8 uitstroomt, spreken we van tussentijdse uitstroom. In het kader van passend onderwijs is het ons streven om na een periode van intensieve begeleiding de leerlingen die daar aan toe zijn, altijd met ondersteuning vanuit cluster 2, tussentijds te laten uitstromen naar het regulier onderwijs In sommige gevallen stroomt een leerling tussentijds uit naar een andere school voor speciaal onderwijs.
Uitstroombestemmingen
In het schooljaar 2023-2024 zijn in totaal 19 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zijn er 10 tussentijds uitgestroomd en 9 aan het eind van groep 8.
Van de 10 tussentijds uitgestroomde leerlingen is het grootste deel (8 leerlingen) naar het regulier onderwijs gegaan (basisonderwijs en speciaal basisonderwijs). De overige 2 leerlingen zijn naar een andere school voor speciaal onderwijs gegaan.
* door het kleine aantal leerlingen kunnen er makkelijk ‘grote’ verschillen ontstaan per schooljaar.
Naast de tussentijdse uitstroom, wordt ook de einduitstroom in kaart gebracht.
In het schooljaar 2023-2024 zijn er 9 leerlingen uitgestroomd aan het eind van groep 8. De helft van deze leerlingen is uitgestroomd naar niveau VMBO-BB binnen het regulier onderwijs. Van alle uitgestroomde leerlingen is 1 leerling uitgestroomd naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Het is op onze school onmogelijk om leerstandaarden vast te stellen omdat er sprake is van veel variatie bij een kleine doelgroep die ook nog eens per schooljaar kan verschillen. Dat maakt dat het vaststellen van een ambitiepercentage per uitstroomniveau of uitstroombestemming niet mogelijk is. We streven per definitie naar het best haalbare voor de individuele leerling. De variatie betreft onder andere het volgende:
- De oorzaak van de auditieve beperking: gehoorverlies kan veroorzaakt worden door een grote verscheidenheid van oorzaken en elke daarvan kan specifieke gevolgen hebben voor de ontwikkeling van een kind.
- Ernst van de auditieve beperking (doof of slechthorendheid).
- Toegankelijkheid tot taal (gesproken en/of gebarentaal).
- Intelligentie (verbale versus non-verbale intelligentie).
- Wel of geen en soort hoorapparatuur en wat het oplevert.
- Werk- en leerhouding.
- Gedrag.
- Thuissituatie.
- Bijkomende beperkingen: 40% van de dove en slechthorende kinderen (met een CI) heeft naast hun auditieve beperking ook een andere beperking (Van Wieringen, 2013; Archbold, 2015).
De variatie in de groep kan voor slechts 50% verklaard worden door factoren als betrokkenheid van ouders of leeftijd van implantatie of de generatie van de processor, voor 50% is onbekend waardoor de variatie ontstaat (Van Wieringen, 2013).
Tot slot is het zo dat de school twee typen onderwijsaanbod kent; het reguliere aanbod en praktijkaanbod. In de reguliere groepen zitten leerlingen met uitstroombestemming vanaf VMBO-BB/KB. In de praktijkgroepen zitten leerlingen met de uitstroombestemming praktijkonderwijs. Het aantal leerlingen per groep is te klein om er verantwoorde standaarden voor vast te kunnen stellen op basis van toetsresultaten.
Uitstroombestemming volgens OPP
Wij houden bij of de uitstroombestemming overeenkomt met de verwachting in het ontwikkelingsperspectief van twee jaar eerder (= interne bestendiging). In schooljaar 2023-2024 is 100% van de einduitstroom van leerlingen uit groep 8 gelijk aan het uitstroomperspectief van twee jaar eerder (eind groep 6). De ambitie is dat dit voor minstens 90% van de leerlingen het geval is.
* door de kleine aantallen kunnen percentages snel uitschieten
Bestendiging
Tot slot brengen we ook in kaart hoe de bestendiging is van het eind-uitstroomniveau van leerlingen van de Polanoschool 2 jaar nadat ze de school hebben verlaten (uitstroom bestendiging). De school streeft naar minimaal 90% bestendiging.
De percentages wat betreft de bestendiging kunnen sterk fluctueren als gevolg van het kleine aantal leerlingen dat uitstroomt per schooljaar.
Conclusies en actiepunten
De interne bestendiging, waarin de uitstroombestendiging van eind groep 6 wordt vergeleken met de daadwerkelijk uitstroom aan het eind van groep 8, is de afgelopen 3 schooljaren gemiddeld ruim 90% en voldoet hiermee aan de gestelde ambitie.
De bestendiging van de uitstroomniveaus is over de jaren heen minder stabiel gebleken. Hierbij moeten we opmerken dat het steeds om (hele) kleine aantallen leerlingen gaat waardoor fluctuaties in percentages snel optreden. Wij nemen deze cijfers natuurlijk wel heel serieus en bekijken per schooljaar en per leerling of we een verklaring kunnen vinden waardoor er een verandering in uitstroombestemming is opgetreden. Op basis van die analyses maken we aanpassingen in bijv. het gebruik van lesmethodes of extra individuele handelingsplannen.
Kindbegrip
Ook toetsen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8 met behulp van Kindbegrip. Dit is een vragenlijst die de leraar per kind invult. We onderzoeken of de kinderen prettig in de groep functioneren. Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen de leraar en het kind en de kinderen onderling. Ook het gevoel van veiligheid dat kinderen binnen de school en groep ervaren wordt onderzocht. We bespreken de uitkomsten van Kindbegrip tweemaal per jaar met het kernteam en de orthopedagoog/intern begeleider (IB).
Inspectie
De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.
In december 2022 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een goed. Het laatste rapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.
Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.
Leeropbrengsten
De leerresultaten van Auris Dr. M. Polanoschool worden op schoolniveau verzameld. De gegevens leggen we naast de vastgestelde ambitie schoolstandaarden. Voor de groepen 1-2 gebruiken wij Mijn Kleutergroep om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken wij Leerling in Beeld (Cito).
Doordat de doelgroep van de Dr. M. Polanoschool afwijkt van de doelgroep van alle andere Auris-scholen. Is het meer gepast om de resultaten te vergelijken met de resultaten van het vorige onderzoek (2016) in plaats van het gemiddelde van Auris.
Hierbij moeten we opmerken dat het steeds om (hele) kleine aantallen leerlingen gaat waardoor fluctuaties in percentages snel optreden. Wij nemen deze cijfers natuurlijk wel heel serieus en bekijken per schooljaar en per leerling of we een verklaring kunnen vinden waardoor er een verandering in leeropbrengsten is opgetreden. Op basis van die analyses maken we aanpassingen in bijv. het gebruik van lesmethodes of extra individuele handelingsplannen.
Interne audits
Minimaal elke drie jaar vindt een interne audit op de school plaats. Het auditteam komt dan langs op de school en onderzoekt of de school werkt volgens de goede procedures. De laatste interne audit heeft plaatsgevonden in 2021.
Op basis van de audit heeft de commissie zich een beeld gevormd over de kwaliteit van de school als geheel. Ook heeft de commissie gekeken naar de zes specifieke Aurisnormen. De commissie beoordeelt de kwaliteit over de vier kwaliteitsgebieden met een Goed.
De school is trots dat ondanks het feit dat er veel nieuw personeel (50 % in 5 jaar tijd) is aangenomen, de interne auditoren als eindconclusie de Polanoschool kwalificatie “Goed” kan geven. We zijn daarmee in staat gebleken om de kwaliteit van de school te handhaven. Ook zijn wij trots dat de interne auditoren tot de conclusie kwam dat “Het pedagogisch handelen in alle groepen goed is. Er was een positieve en enthousiaste benadering van de leerkracht zichtbaar waardoor leerlingen zich betrokken en op hun gemak voelden. Leerlingen werden positief bekrachtigd en leerkrachten spreken voortdurend hoge verwachtingen uit. “ Tenslotte werd er geconstateerd dat het personeel “veel samen leert en ontwikkeld waarbij de verschillende disciplines goed samenwerken.”
In schooljaar 2022-2023 zal de school extra aandacht besteden aan:
- Het op peil houden van de gebarenvaardigheid van het personeel.
- Meer centrale aanpak voor sociaal en emotionele competenties.
- Implementatie van een nieuwe rekenmethode voor leerlingen die in praktijkgroepen zitten.
- Bewegend leren.
- Werken aan burgerschap door middel van een samenwerkingspakt met het Wereldmuseum en Boymans van Beuningen.
- Een leerlijn computervaardigheid.
- Oriëntatie op een nieuwe leesmethode.
Professionalisering
De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Intern organiseren wij verschillende bijeenkomsten, daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan diverse externe cursussen en opleidingen. Er is doorlopend aandacht voor de ontwikkeling van NmG en NGT van de professionals. Ook volgen wij door workshops de laatste ontwikkelingen op het gebied van gehoorapparatuur. Er is continu aandacht voor kwalitatief goed onderwijs waaronder de technieken van ‘Directe Instructie’, ‘Teach like a Champion’ en het geven en ontvangen van feedback. Daarnaast volgen veel collega’s individuele cursussen op verschillende vakgebieden.
Professionalisering heeft extra aandacht omdat de afgelopen jaren ouder en ervaren personeel is gestopt met werken. 50% van het personeel op school werkt 5 jaar of korter op onze school. Dit vraagt een extra inzet op nascholing en proffesionalisering.
Schoolondersteuningsplan
Alle scholen van Auris bieden extra ondersteuning aan leerlingen. Met extra bedoelen wij dat we meer bieden dan een reguliere school. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door de logopedist. Dat biedt iedere school van Auris. In de schoolgids lees je welke extra ondersteuning alle scholen van Auris bieden.
Hieronder lees je meer over onze voertaal, leerlingpopulatie, voorzieningen, medewerkers en leervoorwaarden.
Voertaal
De Auris Dr. M. Polanoschool is een school voor leerlingen van 3 tot 12 jaar. Wij bieden onderwijs aan leerlingen die doof of slechthorend zijn.
Wij vinden het belangrijk dat iedereen welkom is en zich ook welkom voelt bij ons op school, ongeacht welke taal de voorkeurstaal is. Wij passen de omgeving aan zodat deze aansluit bij de behoeften van de dove en slechthorende leerlingen en medewerkers.
Onze school is tweetalig. Dit wil zeggen dat zowel het Nederlands (ondersteund met gebaren) als de Nederlandse Gebarentaal aangeboden wordt aan de leerlingen. Beide talen staan op het rooster als een apart vak. Deze talen worden ingezet voor instructie- en onderwijsdoelen. Hoe groot of hoe klein de rol van beide talen is, bekijken we per leerling.
Kenmerken van de leerlingpopulatie
Bij de Auris Dr. M. Polanoschool kunnen leerlingen worden toegelaten die (volgens de door Simea vastgestelde criteria) voldoen aan de doelgroep doof, slechthorend. Zij moeten een intensief onderwijsarrangement hebben ontvangen vanuit de CvO voor cluster 2 onderwijs.
Een leerling komt op Auris Dr. M. Polanoschool:
- Als de leerling een auditieve beperking heeft (de ernstmaat);
- én de leerling daardoor ernstige beperkingen ondervindt in de onderwijsparticipatie die gerelateerd zijn aan zijn auditieve beperking (de onderwijsbehoefte);
- én wanneer extra ondersteuning middels een ondersteuningsarrangement cluster 2 op een reguliere school, niet toereikend is om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling;
- de leerling toelaatbaar wordt geacht door de CvO tot een intensief onderwijsarrangement op grond van door Simea opgestelde criteria.
Qua leeftijdsopbouw heeft de school een piramide vormige opbouw: veel leerlingen in de leeftijd van kleuters en minder leerlingen in de bovenbouw.
Ontwikkeling: het aantal leerlingen dat moeilijk lerend is neemt in verhouding toe. Dit vraag extra aandacht voor het curriculum voor deze doelgroep.
Voorzieningen
- Solo apparatuur
- Prikkelarme lokalen
- Lokalen met goede signaal ruis verhouding
- Rots en Water
- Kriebels in je buik
- CIDS
- Beweegwijs
- Psywel
- Leerlijnen aangepast aan de doelgroep (CED)
- Digitale middelen
Medewerkers
De volgende specialisten werken er op onze school:
- Leraren die kunnen gebaren (streefniveau is het B1 ERK niveau van gebarentaal)
- Leraren die speciaal voor dit type onderwijs hebben gekozen
- Leraren die kennis hebben van speciale voor deze doelgroep methodes en technieken
- Vakleerkrachten (met dezelfde vaardigheden als hierboven beschreven)
- Onderwijsassistenten (met dezelfde vaardigheden als hierboven beschreven)
- Lerarenondersteuners (met dezelfde vaardigheden als hierboven beschreven)
- Logopedisten (met dezelfde vaardigheden als hierboven beschreven)
- Docenten Nederlandse Gebarentaal (met dezelfde vaardigheden zoals hierboven beschreven)
- Intern begeleiders (met dezelfde vaardigheden als hierboven beschreven)
- Een taalkundige (met dezelfde vaardigheden als hierboven beschreven)
- Een gedragskundige
- Een D/SH expert
- Een schoolmaatschappelijk medewerker
- Ondersteuning door conciërge en administratie
- Inhoudelijke teamleiders
- Stagiaires (pabo en onderwijsassistentie)
Ouders worden gestimuleerd en zijn welkom om een gesprek aanvragen met elk van deze deskundigen.
Niet bij de school horende expertise waarnaar de school verwijst zijn:
- Kentalis Zorg (binnen het gebouw) voor (naschoolse) behandelingen
- GGMD specialistische hulpverlening voor leerlingen waaraan een diagnose gedacht wordt.
Leervoorwaarden
Onze expertise en ons onderwijs is gericht op leerlingen die doof of slechthorend zijn. Het is belangrijk dat daarnaast wordt voldaan aan de volgende leervoorwaarden:
- De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
- De leerling heeft ondersteuning nodig in communicatieve participatie;
- De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
- De leerling kan wisselingen aan van les, leraar en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
- De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
- De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
- De leerling is in staat om klassikaal (in een groep van maximaal 12 leerlingen) onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.
Uiteraard proberen wij alle leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.
Een leerling die onderwijs volgt op Auris Dr. M. Polanoschool moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Wanneer er sprake is van een non verbale IQ-score of verbale IQ-score lager dan 80 dient een differentiaal afweging gemaakt te worden. Dat wil zeggen dat geadviseerd wordt om af te wegen of er beter aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan kan worden binnen een andere onderwijsinstelling. De noodzaak aan een gebarend aanbod zal hierin meegenomen worden.
De school legt, in bovengenoemde gevallen, de situatie aan de CvO voor om na te gaan of de leerling nog toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs van Auris.