Auris Dr. M. Polanoschool Aurislogo

Leerlijnen

In het onderwijs maken wij gebruik van leerlijnen voor al onze groepen. Deze staan in het groepshandelingsplan. In de leerlijnen staat welke doelen wij willen behalen en welke methodieken wij hiervoor gebruiken. Onderaan deze pagina vindt u de leerroutekaarten. Klik op een groene balk voor het overzicht.

In de begeleiding aan leerlingen bieden wij vijf mogelijkheden.

  • Intensieve zorg
    Deze zorg helpt de leerling om mee te komen in het onderwijsaanbod. De leerling krijgt extra instructie, meer lestijd en wij zetten andere materialen in. Leerlingen met intensieve zorg volgen het basisaanbod uit de leerlijnen.
  • Zeer intensieve zorg
    De leerling krijgt een individueel handelingsplan met een eigen aanpak en soms ook eigen doelen. Deze zorg bieden wij jonge leerlingen altijd op het gebied van taal. Voor andere vakken maken wij deze keuze niet in de lagere groepen. De methodes die wij voor deze vakken gebruiken, bieden voldoende mogelijkheden om alle kinderen verder te helpen. Voor oudere kinderen kunnen wij intensieve zorg inzetten bij de hoofdvakken rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen, leren lezen en sociaal emotionele ontwikkeling. Leerlingen met zeer intensieve zorg volgen het basisaanbod uit de leerlijnen.
  • Kiezen voor een lager aanbod 
    Bij deze vorm bieden wij de leerstof vertraagd aan. Dit doen wij bij leerlingen die om aanwijsbare redenen niet mee kunnen komen in het basisaanbod. Bij jonge leerlingen maken wij deze keuze liever niet. Leerlingen met een lager aanbod volgen het minimum aanbod of het lager dan minimum aanbod uit de leerlijnen.
  • Doubleren (blijven zitten)
    Deze keuze maken wij niet vaak. Mocht het toch nodig zijn, dan kiezen wij bij voorkeur voor doubleren in groep 3.
  • Zorg aan leerlingen bij wie het erg goed gaat
    Er zijn ook leerlingen bij wie het erg goed gaat in een vak. Dan wordt er soms voor gekozen meer tijd te besteden aan een vak dat minder goed gaat. Zo kunnen we de doelen van alle vakken behalen. Voor een vak in de groepen 1 tot en met 4 kiezen wij er meestal voor leerlingen wat minder uitleg te geven of wij geven hen extra uitdagende leermaterialen. De leerling blijft dan wel meedoen met het basisaanbod. Dit is ook een mogelijkheid voor leerlingen van groep 5 tot en met 8. Heeft de leerling meer uitdaging nodig? Dan kunnen wij een verdiepend aanbod aanbieden.

In de bovenbouw delen wij de leerlingen in in het lesstof aanbod aan de hand van de CITO-resultaten. Het grote verschil met de lagere groepen is dat wij bij deze leerlingen meestal al veel beter zicht hebben op wat ze aankunnen. We stappen dan vaker af van het basisaanbod. De Commissie van Leerlingzorg bepaalt in overleg met de leerkracht welk aanbod een leerling krijgt.

  • Welkom
  • Welkom

    Wij vinden het belangrijk dat iedereen welkom is en zich ook welkom voelt bij ons op school. Wij passen daarom de omgeving aan aan de behoeften van de dove en slechthorende leerlingen en medewerkers.
  • Tweetaligheid
  • Tweetaligheid

    De Dr. M. Polanoschool is tweetalig. Nederlands en de Nederlandse Gebarentaal zijn instructietaal en doeltaal bij ons op school.
  • Betrokken
  • Betrokken

    Alle medewerkers zijn professioneel betrokken bij de leerlingen en hun ouders. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen. Daar zetten wij graag onze kennis en betrokkenheid voor in.
  • Expertise
  • Expertise

    De medewerkers weten veel over doofheid en slechthorendheid. Wij geven zelf regelmatig workshops of lezingen om onze kennis te delen. Taalonderwijs, leesonderwijs, sociaal emotionele vorming en didactiek is waar wij goed in zijn. 

  • Doelgericht
  • Doelgericht

    Alle leerkrachten werken met een OPP. Hierin staan alle doelen duidelijk omschreven. Twee keer per schooljaar gaan we na of de leerling de doelen haalt tijdens een groepsbespreking. Wij bespreken dit met de ouders.